Friday, April 16, 2010

Setitis Air Jernih

Saat ini hatiku tersentuh,
Tatkala ini perasaanku perit,
Tika ini jiwaku parah,
Waktu ini pandanganku kelam,

Tidak terduga apa yang terjadi,
Tidak pasti apa yang berlaku,
Tidak faham mengapa aku harus begini
Tidak menyangka semua berlaku begitu..

Begitu cepat masa berlalu,
Begitu laju detik berjalan,
Begitu pantas putaran hidup,
Hingga tidak tersedar semuanya sudah berubah!

Siapa aku di hati mereka,
Pentingkah aku buat mereka?

Saat ini aku mengenang kembali...
Peristiwa-peristiwa dan kenangan lampau,
Saat aku mampu menguntum senyuman,
Saat aku bisa bergelak ketawa...

Tika mereka sakit,
Aku cuba menjadi ubatnya,
Saat mereka berduka,
Aku cuba menggembirakan mereka,
Saat mereka bermasalah,
Aku cuba mencari penyelesaiannya...

Tika mereka sedih, aku menangis.
Tika mereka susah, aku cuba membantu,
Tika mereka kesunyian, aku bersedia menjadi penghibur,
Tika mereka diam, aku hilang arah.

Aku cuba mencari di mana silapnya,
Aku cuba meneliti di mana masalahnya...
Cubalah mereka selami hati ini,
Cubalah mereka fahami rasa ini...

Mereka akan tahu,
Mereka akan sedar,
Betapa aku sentiasa menyayangi mereka...

Namun,
Mereka tidak akan peduli,
Mereka tidak akan ambil kisah,
Mereka tidak ingin ambil tahu...

Kesusahan & kepayahan aku selama ini,
Kesabaran dan ketabahan aku semenjak ini,
Kasih & sayang aku selama ini...

Biarlah...
Aku tidak memaksa...
Mereka sudah gembira..
Mereka sudah ketawa,
Mereka sudah senang,
Mereka sudah berjaya,
Mereka sudah bahagia.

Mereka tidak memerlukan aku,
Tanpa aku,
Mereka mampu hidup dengan lebih baik.

Biarlah aku terus begini,
Memendam rasa buat selamanya.
Biarlah aku sendiri,
Itu lebih selesa...

Namun,
Aku tidak mampu menipu..
Kata-kata tidak bisa membuktikan rasa,

Betapa jiwaku merintih!
Dan...akhirnya, air jernih itu tertitis jua membasahi pipi..........

No comments: